Dometic

Dometic har sitt ursprung ur det världsledande företaget Electrolux som sedan tidigt 1920-tal varit enormt stora i vitvarubranschen. Under 1950-talet börjar Electrolux ta sig in på fritidsmarknaden,– särskilt i Amerika, som efter kriget befinner sig i en kraftig högkonjunktur. För att stärka sin position inom ett växande segment, köper företaget banbrytande innovationer och starka varumärken så fort det får tillfälle att göra en bra affär. I slutet av 1960-talet ger Electrolux ett nytt namn åt sin avdelning för fritidsprodukter: Dometic. 2001 överlåter Electrolux sina andelar på fritidsmarknaden åt riskkapitalbolaget EQT. Dometic måste nu stå på egna fötter. Det lyckas företaget med genom att värna om sitt arv och fortsätta utveckla smarta och ofta prisbelönta lösningar. Under det nya århundradet står det klart att ännu fler människor i hela världen vill leva mobilt. För vissa, som yrkeslastbilsförare, är det ett arbete. För andra är det fritid. Men alla delar de samma grundläggande behov – som att laga mat, sköta den personliga hygienen och bibehålla en behaglig temperatur. Den här enkla sanningen ligger till grund för ett nytt koncept som sammanfattar Dometics affärsidé: “Det ska vara lätt att leva mobilt.” 2015 blir Dometic ett börsnoterat företag och dess aktier finns på Stockholmsbörsen.
Sortera
Pris
Brands
Categories